Skriv ut

Lokalt aktivitetsstöd (2025)

Verksamhetsstöd


Ansökan kräver följande dokument: Årsmötesprotokoll, Balans- och resultatrapport, Verksamhetsberättelse, Revisionsberättelse, Stadgar, Kvitto - Lokalt aktivitetsstöd

Ändamål
Vill främja föreningarnas gruppverksamheter för åldrarna 6-20 år och + 65
år.

Villkor
  • Stöd utgår för varje stödberättigat deltagartillfälle som sker i
    föreningens regi.
  • En sammankomst (aktivitet) ska omfatta minst 3 stödberättigade (6-
    20 år eller 65 år eller äldre) deltagare utöver ledare. Stöd utgår för
    maximalt 30 deltagare per sammankomst.
  • Ledare i åldern 13–20 år eller 65 år eller äldre som leder verksamhet
    i föreningens regi är stödberättigad. Ledaren får inte vara ansvarig
    för flera gruppaktiviteter samtidigt.
  • Aktiviteten ska vara planerad, det vill säga att den har ett syfte och
    att den är beslutad av styrelsen eller sektionen, och pågå minst 1
    timme och ska innehålla en gemensam samling och avslutning.
  • En deltagare får endast räknas en gång per dag/förening, då uppdelning i
    grupper sker vid en sammankomst lämnas endast ett stöd.
  • Vid sammankomster som är gemensamma för flera föreningar får
    varje förening endast redovisa sina egna medlemmar som deltagare.
  • Exempel på godkända aktiviteter: Idrotts-, frilufts och
    motionsverksamhet (t ex motionspromenader, fotboll, boule,
    gymnastik) & kulturaktiviteter (t ex föredrag, musik, sång- och
    teatergrupper).
Lokalt aktivitetsstöd beviljas inte för:
  • Aktiviteter som anordnas av riksförbund, distrikts- eller annat
    samarbetsorgan.
  • Aktiviteter under den samlade skoldagen.
  • Aktiviteter som erhållit annat kommunalt stöd, t.ex.
    studieförbundsverksamhet.
  • Kommersiella arrangemang som exempelvis danser och bingo,
    medlemsträffar och möten där enda syftet är att öka på föreningens
    inkomster.
  • Är föreningen osäker på vilka aktiviteter som är stödberättigade,
    kontakta kultur och fritid.

Stöd
För godkända sammankomster utgår stöd enligt följande:
  • 6-12 år max 11kr/deltagartillfälle
  • 13-20 år max 15 kr/deltagartillfälle
  • 65 år eller äldre max 6 kr/deltagartillfälle
Avgifterna ska med hela kronor följa konsumentprisindex.


Ansökan/Redovisning
Registrering och ansökan sker digitalt via ApN (Aktivitetskort på nätet,
www.skurup.se/apn). I varje förening ska en ansvarig ”föreningsadministratör” utses som samordnar och ansvarar för redovisningen i ApN-systemet.
Vid varje sammankomst (aktivitet) ska digitalt närvarokort föras av ledaren
och/eller föreningsadministratören.
Uppgifter på närvarokort ska följa samma principer och innehåll som det
ställs krav på av riksorganisation.

Ansökan sker två gånger per år gällande följande perioder:
Period 1: 1 januari-30 juni, ansökan senast 25 augusti
Period 2: 1 juli - 31 december, ansökan senast den 25 februari
Det är föreningsadministratören som digitalt godkänner och skickar in ansökan (periodrapporten) till kommunen via ApN. I och med godkännandet intygas samtidigt att uppgifterna på närvarokorten är riktiga.



Ansökan


Inloggning krävs för att söka detta bidrag. Logga in