Ansökan kräver följande dokument:
Årsmötesprotokoll, Balans- och resultatrapport, Verksamhetsberättelse, Revisionsberättelse, Stadgar, Kvitto - Lokalt aktivitetsstödÄndamålVill främja föreningarnas gruppverksamheter för åldrarna 6-20 år och + 65
år.
Villkor- Stöd utgår för varje stödberättigat deltagartillfälle som sker i
föreningens regi. - En sammankomst (aktivitet) ska omfatta minst 3 stödberättigade (6-
20 år eller 65 år eller äldre) deltagare utöver ledare. Stöd utgår för
maximalt 30 deltagare per sammankomst. - Ledare i åldern 13–20 år eller 65 år eller äldre som leder verksamhet
i föreningens regi är stödberättigad. Ledaren får inte vara ansvarig
för flera gruppaktiviteter samtidigt. - Aktiviteten ska vara planerad, det vill säga att den har ett syfte och
att den är beslutad av styrelsen eller sektionen, och pågå minst 1
timme och ska innehålla en gemensam samling och avslutning. - En deltagare får endast räknas en gång per dag/förening, då uppdelning i
grupper sker vid en sammankomst lämnas endast ett stöd.
- Vid sammankomster som är gemensamma för flera föreningar får
varje förening endast redovisa sina egna medlemmar som deltagare. - Exempel på godkända aktiviteter: Idrotts-, frilufts och
motionsverksamhet (t ex motionspromenader, fotboll, boule,
gymnastik) & kulturaktiviteter (t ex föredrag, musik, sång- och
teatergrupper).
Lokalt aktivitetsstöd beviljas inte för:- Aktiviteter som anordnas av riksförbund, distrikts- eller annat
samarbetsorgan. - Aktiviteter under den samlade skoldagen.
- Aktiviteter som erhållit annat kommunalt stöd, t.ex.
studieförbundsverksamhet. - Kommersiella arrangemang som exempelvis danser och bingo,
medlemsträffar och möten där enda syftet är att öka på föreningens
inkomster. - Är föreningen osäker på vilka aktiviteter som är stödberättigade,
kontakta kultur och fritid.
StödFör godkända sammankomster utgår stöd enligt följande:
- 6-12 år max 11kr/deltagartillfälle
- 13-20 år max 15 kr/deltagartillfälle
- 65 år eller äldre max 6 kr/deltagartillfälle
Avgifterna ska med hela kronor följa konsumentprisindex.
Ansökan/RedovisningRegistrering och ansökan sker digitalt via ApN (Aktivitetskort på nätet,
www.skurup.se/apn). I varje förening ska en ansvarig ”föreningsadministratör” utses som samordnar och ansvarar för redovisningen i ApN-systemet.
Vid varje sammankomst (aktivitet) ska digitalt närvarokort föras av ledaren
och/eller föreningsadministratören.
Uppgifter på närvarokort ska följa samma principer och innehåll som det
ställs krav på av riksorganisation.
Ansökan sker två gånger per år gällande följande perioder:
Period 1: 1 januari-30 juni, ansökan senast 25 augusti
Period 2: 1 juli - 31 december, ansökan senast den 25 februari
Det är föreningsadministratören som digitalt godkänner och skickar in ansökan (periodrapporten) till kommunen via ApN. I och med godkännandet intygas samtidigt att uppgifterna på närvarokorten är riktiga.